Компанії, які колись працювали в різних сферах, нині стали прямими затятими конкурентами. Кожна з них прагне створити для користувача цілий світ, від «заліза» до розгалуженої системи хмарних сервісів. Та чи зможе одна з цих корпорацій врешті перемогти над іншими?
Компанії, які колись працювали в різних сферах, нині стали прямими затятими конкурентами. Кожна з них прагне створити для користувача цілий світ, від «заліза» до розгалуженої системи хмарних сервісів. Та чи зможе одна з цих корпорацій врешті перемогти над іншими?
Підготована Microsoft презентація Windows 8 – це епізод в конкурентній боротьбі, але не за панування тієї чи іншої операційної системи, а за нові світи, які створюють для користувачів корпорації, які колись працювали в різних областях і не конкурували один з одним: Apple, Google, Microsoft. Протягом кількох найближчих років звичайні комп`ютери перестануть бути головними пристроями, вставши в один ряд зі смартфонами, планшетами і консолями. Взагалі ринок планшетів може перевершити ринок ПК вже до кінця наступного 2013 року.
Бум планшетів, ніби-то спеціально створених для читання книг або перегляду фільмів у дорозі, заклав два міфи, пов`язані з «посткомп’ютерними» пристроями. Перший: всі вони потрібні головним чином для споживання контенту. Другий: хмарні сервіси є сховищем цього самого контенту, аналогом вашого домашнього диска з документами, фільмами і музикою, тільки диск цей знаходиться десь в дата-центрі на іншому кінці світу, і зайти в нього з легкістю можна зі смартфона або будь-якого іншого пристрою.
І перше, і друге – це не зовсім правда. Насправді головна мета цих компаній – як можна сильніше прив`язати покупця до себе, дати йому можливість зручного спільного використання всіх пристроїв і сервісів виробника. Користувачеві не просто продають пристрій і надають віддалене сховище для інформації - для нього створюють цілу «екосистему». І змагаються сьогодні між собою не читалки, смартфони або програми навігації, а створювані кожним з виробників світи - системи надаваних послуг. Якщо у конкурента є свій унікальний магазин, пошук, карти або щось ще, то їх необхідно мати і тобі. (Останню тенденцію добре описує відмова Apple від карт Google: в умовах, коли головний конкурент гальмує розвиток навігації на iOS, рано чи пізно доводиться розробляти власний аналог.) Кожна «екосистема» прагне бути якомога більш повною і незалежною від інших. І кожна намагається, крім того, надати щось своє, незвичайне.
Як же вони створювалися і до чого прийшли?
Apple: від «заліза» до хмар
Що вже є: Цифровий магазин iTunes Store (2003), хмарний сервіс iCloud (2011), пристрої під управлінням iOS і OS X iPhone, iPod, iPad.
На початку 2001 року Apple випустила простий аудіоплеєр iTunes, але вже до осені програма поміняла своє призначення: після виходу iPod вона взяла на себе роль хаба (з англ. hub – центр діяльності, в загальному значенні – вузол якоїсь мережі), який синхронізує музику, що зберігається на комп`ютері та в плеєрі. У 2003 році компанія створила цілий ринок цифрової музики, запустивши вбудований магазин iTunes Store, який поступово перейшов до продажу відео, книг і програм та став синонімом цифрової дистрибуції (більше 60% ринку цифрових продажів музики в 2012 році).
iTunes залишався незамінним хабом фактично до появи iCloud восени минулого року. Мета хмарного сервісу Apple - вже не стільки зберігання контенту (яке вельми урізано), скільки синхронізація даних та спілкування всередині екосистеми: аккаунт Apple можна використовувати не тільки для покупок, але і для зв`язку за допомогою iMessage, FaceTime і нових фотопотоків iOS 6. Таким чином компанія створює ціле співтовариство навколо своїх продуктів: не маркетинговими засобами, як раніше, а технічними особливостями.
Google: від пошуку до хмар і назад
Що вже є: мобільна ОС Android (2008), інтернет-браузер Chrome (2008), хмарне сховище Google Drive (2012), соціальна мережа Google+ (2011).
Сам по собі аккаунт Google є лише універсальним засобом аутентифікації, а для зберігання файлів можна використовувати запущений недавно Google Drive. У той же час екосистема компанії є по-справжньому хмарною: на відміну від Apple, яка зацікавлена, перш за все, у продажі пристроїв і лише потім у використанні магазину, Google не цікавиться «залізом» і безкоштовно роздає Android і Chrome, в які за замовчуванням інтегровані сервіси компанії.
Фактично політика Google полягає в тому, щоб будь-якими засобами збільшити (або зберегти на високому рівні) ринкову частку використання свого основного бізнесу – пошуку і контекстної реклами. Всі нові сервіси будуються навколо основного, але усі вони розраховані на все більше залучення користувачів до екосистеми. Виходить ланцюгова реакція: наприклад, популярність Google підштовхувала продажі Android, а ті, в свою чергу, збільшували використання усіх сервісів Google.
Мicrosoft: екосистема для роботи
Що вже є: XBox Live (2002), хмарне сховище SkyDrive (2012), ОС Windows (1985-2012), пристрої під управлінням Windows 8 і Windows Phone 8 (2012).
На відміну від двох попередніх компаній, Microsoft здається динозавром з минулого століття, який живе за рахунок приреченої платформи. Це так, але і не зовсім так. PC поступається своєю часткою планшетам, продажі в одиницях стабілізувалися, а потім почали падати (в третьому кварталі 2012 року продано 87 500 000 або на 8% менше, ніж роком раніше), але платформа залишається величезною: у минулому році було продано 353 млн комп`ютерів, а частка Windows близька до 90%. І в той же час Windows Phone 7 програла конкурентам на мобільному ринку, за яким пророкують далеке (або не дуже) майбутнє.
Швидкий вихід Windows 8/RT повинен допомогти компанії на мобільному ринку у 2013 році: у Microsoft нарешті з`явиться власна розгалужена екосистема з комп`ютерів, осудних планшетів і смартфонів, які будуть синхронізуватися через файлове сховище SkyDrive – останнім, до речі, можна скористатися і сьогодні.
Якщо здається, що ця схема повторює Apple, то можна згадати про два козирі у Microsoft в рукаві. У 2001-му році, намагаючись підірвати домінування Sony на ринку консолей, компанія запустила XBox, а разом з ним і ігровий сервіс XBox Live. Через десять років XBox 360 - головна консоль нинішнього покоління, яка до кінця свого життєвого циклу розширила своє призначення і стала не тільки «залізом» для запуску ігор, але й успішним домашнім медіа центром. З її допомогою можна, наприклад, купувати музику і відео для домашнього телевізора. Магазин Xbox 360 і ігрові відрахування тільки в останньому кварталі принесли Microsoft $2 млрд доходу (загальні продажі Windows - $3,2 млрд). Але якщо консольний успіх досить дотично може вплинути на прийдешні продажі планшетів, то осінній вихід Office 2013, який активно використовує SkyDrive, - суттєва конкурентна перевага.
Таким чином Microsoft опиняється в цікавій ситуації. З одного боку їй, як і Apple, важливі продажі своїх продуктів, з яких вона отримує прибуток. Але з іншого боку, як і Google, Microsoft є володарем надпопулярного офісного сервісу, за допомогою якого можна збільшити продажі цих самих продуктів. Така схема дозволить перехопити більшість бізнес-користувачів, і Microsoft, на відміну від конкурентів, матиме екосистему не тільки для відпочинку, але і для роботи. В цій компанії, мабуть, на це і розраховують.