У музиці як у спорті - потрібно безперервно рости. Інтерв'ю з кларнетистом Стефаном Булигою
Рівнянин Стефан Булига цього року став студентом Королівської академії у Лондоні. Він отримав повну стипендію, адже навідмінно склав вступні екзамени. Крім того, рівненський музикант є лауреатом 15 міжнародних конкурсів та зумів потрапили до складу відомих світових оркестрів.
Як у його життя прийшла музика, що мотивує підкорювати нові вершини та як вдається молодим талантам з України пробиватись у світовий музичний світ, Стефан Булига розповів у інтерв'ю журналістам порталу ЧаРівне.інфо.
- Як прийшла музика у ваше життя? Коли і як Ви зрозуміли, що це справа, з якою хочете пов’язати своє майбутнє?
- Можу навіть назвати точну дату. 13 травня 2008 року, у нашій квартирі пролунав телефонний дзвінок із запрошенням навчатися у музичній школі №2. Запам’ятав дату, тому що в той день наша сім’я святкувала день народження моєї молодшої сестри і бабусі. Телефонував тоді викладач кларнету Протас Микола Миколайович, у якого я розпочав навчання. Саме Микола Миколайович допоміг мені зробити перші кроки в освоєнні інструменту, без якого я тепер просто не уявляю себе. Дякую моєму першому вчителю за його самовідданість та безкорисливу працю, за його турботливе ставлення, за його постійну підтримку, за чуйність до мене, яка завжди виявлялася і продовжує виявлятися у всьому. Розуміння того, що музика це моє і я хочу пов’язати з нею своє життя прийшло у старших класах. Саме тому вирішив вступити після закінчення дев’яти класів загальноосвітньої школи №15 до коледжу Київської муніципальної академії музики імені Глієра.
- Що Вам як музиканту дало навчання у коледжі КМАМ імені Глієра?
- Моїм наставником став один з найкращих викладачів кларнету в Україні Вовк Роман Андрійович. У столиці розуміння своєї нероздільності з музикою та кларнетом у мене ще більше посилилося. Навчання у коледжі стало черговим етапом у моєму здобутті нових знань та навичок, оскільки цей столичний навчальний заклад, без сумніву, належить до одних з кращих освітніх музичних закладів України. Я щиро і нескінченно дякую своєму наставнику та усім викладачам коледжу за те, що вони ніколи не втрачали віри в мене, надавали високі фахові знання та навички, які допоможуть у моєму майбутньому музичному становленні.
- Ви є лауреатом 15 міжнародних конкурсів. Якою зі своїх відзнак пишаєтесь найбільше?
- Деякі з них були для мене справді знаковими. Це перемога 2017 року на конкурсі імені Мюльберга в Одесі. Також перемога на конкурсі імені В'ячеслава Старченка, який відбувався у Рівному. Її я присвятив всім своїм землякам. Також можу виділити два конкурси, які відбувалися за межами України. На конкурсі "Zodiac Music Academy & Festival" у Франції я отримав першу премію CHAMBER MUSIC AWARD за виступ в камерному ансамблі разом з американськими колежанками Кларою Шубільське (скрипка) та Джадою Кемпбелл (фортепіано). На цьому заході я отримав дуже потрібний для мене новий досвід співпраці гри в ансамблі. Також було приємно отримати другу премію на Всесвітньому конкурсі кларнетистів Silverstein Global Clarinet Contest у США, який оцінювали 40 найкращих кларнетистів з усього світу, у тому числі такі відомі музиканти, як Сабіна Мейєр (Німеччина), Едді Деніелс (США), Габор Варга (Угорщина) та багато інших. Хоча і кожен з інших конкурсів, у яких я брав участь, також багато значив для мене і став новим корисним досвідом, який допомагав моєму творчому зростанню.
- З якими відомими оркестрами Вам вдалось попрацювати? З якими ви працюєте зараз?
- У 2018 році пройшов конкурсний відбір до Молдовського симфонічного молодіжного оркестру. Пізніше, отримав запрошення грати у складі Молодіжного симфонічного оркестру України/YSOU. Також переміг у конкурсі і підписав контракт з Пан-Кавказьким молодіжним оркестром, який об’єднує музикантів з п’яти європейських країн. Через те, що Ковід-19 вніс багато корективів у культурно-мистецьке життя, зараз більше граю в YSOU, у якому є єдиним представником від нашого міста.
- Ви стали лауреатом стипендій від Українського культурного фонду та гранту від House of Europe. Розкажіть про свій досвід навчання у виданих митців Європи?
- Коли звертаєшся до визнаних корифеїв музики з проханням взяти у них майстерклас, тим самим, несеш велику відповідальність. Через те що, погоджуючись на твою пропозицію, вони зазначають у своєму робочому графіку певні дати і якщо не отримуєш грант, тоді ти певним чином порушуєш і їх плани. Проте, слава Богу, усі три мої грантові заявки перемагали у конкурсах, що дало змогу перейняти у видатних наставників їх досвід та вміння, які буду застосовувати у своїй подальшій музичній кар’єрі.
У 2020 році я став переможцем гранту Українського культурного фонду програми «Стипендії» завдяки чому отримав можливість пройти майстерклас з головним кларнетистом симфонічного оркестру Угорського радіо Габором Варгою, а у 2021 році завдяки перемозі у цій же програмі зміг перейняти досвід у головного кларнетиста Лос-Анджелеського симфонічного оркестру Бориса Аллахвердяна.
Також цього року моя заявка була визнана серед кращих у програмі «Персональні проекти» гранту ЄС House of Europe, що дає змогу пройти майстер-клас у одного з найвідоміших бельгійських кларнетистів Роланда Хендрікса та виступити на підсумковому концерті у супроводі Академічного камерного оркестру Рівненської філармонії, який відбудеться 26 серпня 2021 року. У кожного з наставників, у яких проходжу майстерклас намагаюся брати все те найкраще, що вони мають у арсеналі своєї грі на кларнеті.
На скільки розширюються можливості українських молодих музикантів з підтримкою від подібних фондів та організації (на вашому досвіді).
Така підтримка є безцінною в рамках становлення і формування музиканта, який є на шляху до свого Олімпу. Що стосується мене, то після майстеркласу з Габором Варгою я зміг вступити до Королівської музичної академії. Такі заходи, звісно, допомагають загартуванню, виробленню характеру, сили духу, а також отриманню умінь, які необхідні кожному митцю - чіпляти чиєсь серце, увагу і душу та неухильно дотримуватися дисципліни й чіткого виконання настанов, порад і завдань наставника та реалізації всього запланованого.
Розкажіть про свій шлях вступу до Королівської академії у Лондоні.
Як ви зрозуміли з попередніх моїх відповідей, я намагаюся по мірі своїх сил завжди розвиватися і рости. Для цього обираю ті шляхи, які дадуть змогу зробити це найефективніше. Після закінчення коледжу у 2020 році, спочатку я подав заявку на вступ до Вищої школи музики Королеви Софії у Мадриді. Пройшов перший відбірковий тур і мав вже на руках запрошення на 14 квітня 2020 року на головний іспит. Проте, пандемія коронавірусу, яка раптово охопила увесь світ, не дала змоги взяти участь у екзамені. На той час подавати заявки до інших європейських навчальних закладів вже було пізно, тому найраніше, коли я це зміг зробити, був кінець минулого року. Тепер я обрав один з найстаріших і найвідоміших освітніх закладів світу, яким є Королівська музична академія у Лондоні, яка має дуже потужний склад наставників, адже вони окрім викладацької роботи задіяні і у найкращих оркестрах світу. Навчатися у них мабуть є мрією кожного.
Після прослуховування в академії я пройшов ще 2 співбесіди, після чого мені повідомили про моє зарахування. Але це ще було не все. Далі потрібно було пройти встановлену процедуру. По-перше підтвердити знання англійської мови, для цього я здав спеціальний іспит. Також здати тест на туберкульоз і нарешті підтвердити і свою платоспроможність, адже навчання у Великій Британії не з дешевих. Якщо ти не є громадянином ЄС чи Британії, за 4 роки бакалаврату потрібно сплатити 96400 фунтів-стерлінгів ( майже 4 млн. гривень). Дякувати Богу, що за відмінно здані вступні іспити мене звільнили від цієї оплати. Проте, залишалися інші витрати, які у Лондоні теж порівняно не тільки з Україною, а й з іншими країнами, набагато вищі. Щоб тобі відкрили студентську візу потрібно було надати довідку з банку, що на твоєму рахунку чи рахунку твоїх батьків протягом 28 днів лежить 12000 фунтів-стерлінгів (майже 500 000 грн.). Батьки не мали такої суми, але спільними зусиллями друзів, знайомих і родичів її вдалося назбирати і заодно дізнатися хто є хто, адже були й такі хто міг допомогти, але сказав, що не робитиме цього. Тепер я очікую на відкриття візи, після чого буду прямувати до Лондона.
Моєю головною задачею зараз є розпочати навчання, а там, можливо, вдасться підробляти, що допоможе з витратами на проживання. Я звертався за допомогою до майже всіх українських фондів, але отримав від них лише відмови, а ось від рівненських «важковаговиків» бізнесу, до яких теж писав листи, не удостоївся навіть і цього. Але я по натурі оптиміст і сподіваюся, що все буде добре. Заступник голови Рівненської облдержадміністрації Сергій Гемберг, який, до речі, колись навчався теж у другій музичній школі у Протаса Миколи Миколайовича, порадив мені відкрити сторінку на крандфандинговій платформі YoKu, яка є певним сервісом підтримки української культури. Можливо і через цю платформу вдасться зібрати кошти для свого проживання у Лондоні.
Буду вдячний усім, хто підтримає моє підкорення британської столиці. Ось адреса моєї сторінки на YoKu - https://www.yoku.fund/ok/klarnetyst-stefan-bulyha
Підкорення яких музичних вершин ще ставите собі за мету?
На сьогодні якоїсь конкретної мети, до якої потрібно йти, я перед собою не ставлю. Зараз головне моє завдання це постійний прогрес. У музиці, як у спорті, якщо ти вже обрав цей шлях, то потрібно безперервно розвиватися, рости і бути у гарній формі, а цьому допоможуть лише щоденні тренування, без яких жодної вершини не підкориш.
Чого чекаєте від виступу у рідному Рівному? Проанонсуйте, що готуєте рівненським поціновувачам музики.
Чекаю на отримання нового досвіду від сольного виступу в супроводі оркестру. Також хочу познайомити рівнян незалежно від того чи вони є прихильниками класичної музики, чи тільки прямують у цьому напрямку, з творами композиторів імена яких увійшли до скарбниці світової культури. З нетерпінням чекаю на зустріч зі своїми земляками, яких намагатимуся здивувати, порадувати своїм виступом, а також зробити черговий крок для популяризації українських академічної, симфонічної, камерної і кларнетової шкіл. Запрошую усіх на концерт.